Ångerrätt - enligt distansavtalslagen

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig. Ångerrätt innefattar inte färskvaror samt förbrukningsvaror som t.ex te, marmelad och honung eller hudvårdsprodukter såsom hudkrämer, oljor och tvålar. Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätten

Varor som är köpta på Idylliens e-handel går inte att returnera/byta i våra fysiska butiker om detta ej speciellt avtalats mellan Idyllien och kunden.

Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Det är därför säkrast att skicka returpaket spårningsbart (Rekommenderat). Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen

Vi säljer alla produkter med 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här:  Konsumentverket om reklamationer

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.

Kontakta oss gärna för mer information.